Algemene voorwaarden

Standaard

  • Alle vermelde tarieven zijn onderhevig aan BTW (indien van toepassing), zelfs als ALL-IN wordt vermeld.
  • Tenzij anders overeengekomen zijn alle tarieven UITGESLOTEN:
    • Douaneformaliteiten
    • ADR/IMO-toeslagen
    • Variabele brandstoftoeslag (minimaal 0%)
    • Maut/Tol
    • CAF = Valuta-aanpassingswaarde (minimaal 0%)
  • Alle tarieven kunnen worden verhoogd als gevolg van brandstofverhogingen en andere bijbehorende kosten buiten onze controle.
  • Alle tarieven zijn gebaseerd op één (los)laadadres.Alle tarieven zijn gebaseerd op (los)laden met standaard
  • tautliner-trailers, met uitzondering van Ierland en andere overzeese gebieden die zijn gebaseerd op
    containertransport.
  • Alle leveringen waarvoor distributietrucks nodig zijn vanwege kleine toegangs- of laadklepvereisten, zijn op aanvraag tegen een toeslag, echter mogen deze pallets/zendingen niet hoger zijn dan 220 cm.
  • Alle ophalingen en leveringen zijn gebaseerd op (los)laadtijden tussen 8.00 uur en 17.00 uur op werkdagen, anders is er een toeslag van toepassing.
  • Geen (euro) palletwissel, tenzij anders overeengekomen voorafgaand aan het (lossen) laden.
  • (Los)laadtijden voor FTL's zijn twee uur gratis.
  • (Los)laadtijden voor LTL's zijn één uur gratis.
  • (Los)laadtijden tot vier pallets zijn 30 minuten gratis.
  • Overtollige wachttijd wordt in rekening gebracht tegen € 60 per uur en/of een deel hiervan.
  • POD's worden op verzoek per e-mail verstrekt tegen € 7,50 per POD en in sommige landen zijn dit digitale leveringsbonnen.

Brandstof
Voor elke € 0,04 verhoging wordt het tarief met 1% aangepast.
Deze toeslag is gebaseerd op de waarden van de bovenstaande bron op weekbasis
Brandstoftoeslag is niet negatief

CAF
Van toepassing op transporten van en naar het VK voor klanten die euro's (€) betalen. Valutabasis vastgesteld op maximaal € 1,20 per Britse pond (£) (zie: ECB-koersvaluta). Om de CAF voor de komende maand te bepalen, wordt de gemiddelde waarde van het Britse pond (£) van de afgelopen maand gebruikt om het verschil op de basislijn van € 1,20 te bepalen. We hebben vastgesteld dat het effect van het Britse transport op de totale kosten 35% bedraagt. CAF-toeslag is niet negatief

ADR/IMO
We kunnen alleen gevaarlijke goederen accepteren na bevestiging van de veerbootmaatschappij. DGD/DGN moet één dag voor het laden worden verstrekt. De toeslag voor zendingen met gevaarlijke goederen uitsluitend klasse 3, 8, 9 en alle LTQ bedraagt ​​€ 125 per zending, behalve voor vracht van en naar Scandinavië die op verzoek moet worden verstrekt. Alle andere klassen zijn op verzoek verkrijgbaar. De vracht moet worden verpakt volgens de ADR-voorschriften en bij verzending over zee ook volgens de IMDG-code.

Berekening
1 M3 = 330 kg 1 LDM = 1.750 kg
1 Europallet (120x80 cm) = 700 kg 1 Standaard pallet (120x100 cm) = 875 kg

Let op: het hoogste equivalent wordt gebruikt voor factureringsdoeleinden.

Boekingen
Eén e-mail voor boekingen moet het volgende bevatten: transportorder, exportdocumentatie, commerciële factuur(en) en paklijst(en) (indien van toepassing). Het verzenden van meerdere e-mails kan verwarring veroorzaken en daardoor grote vertragingen veroorzaken waarvoor wij geen verantwoordelijkheid nemen en waarvoor extra kosten in rekening kunnen worden gebracht. Wanneer een externe agent moet opruimen, vermeld dit dan bij uw boeking.

Annulering

  • Dag voor laden vóór 16:00 uur CET: gratis
  • Dag voor laden na 16:00 uur CET: 70% van de overeengekomen vrachtprijs
  • Dag van laden: 100% van de overeengekomen vrachtprijs

ICS2
Per 04-12-2024 is ICS2 in gebruik om het verkeer van 3e landen naar de EU te regelen.
Om te voldoen aan de ICS2-informatiestroom, zal Vorex een bestand (Excel) leveren dat moet worden aangevuld met alle vereiste informatie. Dit bestand is vereist, zelfs als Vorex douaneformaliteiten afhandelt. ICS2 en douanezaken zijn gescheiden van elkaar
Toeslag om te voldoen aan ICS2 bedraagt ​​€ 20 per importboeking (gebaseerd op 1 exporteur/1 importeur en maximaal 3 HS-codes)
Wanneer er meerdere kopers/verkopers op een importzending zijn, of/en wanneer er meerdere HS-codes zijn van meer dan 3, bespreek dan het verkeer met uw
contactpersoon om de administratietoeslag af te spreken.

S&S
Per 31-01-2025 zal Safety and Security (hierna S&S genoemd) worden afgedwongen
Om te voldoen aan S&S moet Vorex (en externe en interne agenten) een samenvattingsverklaring invullen om HMRC alle informatie over vracht naar het VK te verstrekken
Deze administratieve stroom zal in rekening worden gebracht, overeenkomst over de toeslag zal in 2025 worden afgerond

Douane Export uit EU

  • Commerciële factuur is vereist (zie hieronder).
  • Machtiging voor vertegenwoordiging is vereist om namens de exporteur op te treden.
    • Uitgifte EX-A/EU-A €75 1 HS-code per document/zending, €10 per extra HS-code
    • Uitgifte Tijdelijke export €125 1 HS-code per document/zending, €10 per extra HS-code
    • Uitgifte T1 €75 1 HS-code per document/zending, €10 per extra HS-code
  • Portbase-invoer €5 per MRN

Douane-export vanuit het VK (wanneer Vorex Logistics B.V.-makelaar de export namens de exporteur moet regelen, te betalen door de importeur)

  • Commerciële factuur is vereist (zie hieronder).
  • Machtiging voor vertegenwoordiging is vereist om namens de exporteur op te treden.
  • Uitgifte EX-D/UCR €75 1 HS-code per document/zending, extra €10 per stuk
  • Uitgifte MUCR €25
  • Verzoek voor bovenstaande alleen mogelijk wanneer het transport in handen is van Vorex Logistics B.V.

Douane Import EU

  • Commerciële factuur is vereist (zie hieronder).
  • Machtiging voor vertegenwoordiging is vereist om namens de importeur op te treden.
  • Uitgifte IM-A €75 1 HS-code per document/zending, € 10 per extra HS-code
    Uitgifte Tijdelijke import €125 1 HS-code per document/zending, € 10 per extra HS-code
    Uitgifte T1 €75 1 HS-code per document/zending, € 10 per extra HS-code
  • Uitgifte IM-A met absorberende rechten/BTW, rechtstreeks te betalen aan Vorex, factuur moet dezelfde dag worden betaald €95 1 HS-code per document/zending, € 10 per extra HS-code
    Rechten vooraf te betalen (variabel volgens douane). Indien vooraf betaald door Vorex Logistics B.V., 3% commissie van toepassing
  • BTW vooraf te betalen (variabel volgens douane). Niet van toepassing indien artikel 23 voor Nederlandse entiteiten
  • Portbase-invoer € 5 per MRN
  • Handling in C-Sum (afsluiting T1) € 35 per T1
  • BTW-omkering op Vorex Logistics B.V.-rekening alleen mogelijk wanneer transport in controle is van Vorex Logistics B.V. (EU-entiteiten) Uitgifte IM-A € 125 1 HS-code per document/zending, € 10 per extra HS-code
    Machtiging om op te treden als fiscaal vertegenwoordiger is vereist namens de importeur en is alleen beschikbaar bij langdurig verkeer na naleving van instructies.
  • Aangiften voor biologische producten zijn onderhevig aan een toeslag vanwege uitgebreide begeleiding van deze aangifte. Neem contact op met uw contactpersoon om de opties en toeslag te bespreken.
  • Wanneer een aangifte op verzoek van de importeur moet worden gewijzigd of ingetrokken (wanneer Vorex hier geen schuld aan heeft), brengen wij een toeslag in rekening voor correctie op de aangifte. Neem contact op met uw contactpersoon om de toeslag te bespreken

Customs Imports UK (wanneer Vorex Logistics B.V. broker namens de importeur de inklaring moet regelen, te betalen door de exporteur)

  • Commerciële factuur is vereist (zie hieronder).
  • Machtiging voor vertegenwoordiging is vereist om namens de importeur op te treden.Uitgifte IM-
  • A/Importpost €75 1 HS-code per document/zending, extra €10 per stuk
  • Wanneer DDP of DAP invoerrechten absorbeert (+BTW indien geen uitgestelde BTW-boekhouding)
    Uitgifte IM-A/Importpost €95 1 HS-code per document/zending, extra €10 per stuk
    Invoerrechten (BTW) plus 25 GBP of 0,75% van de waarde worden op die dag in rekening gebracht aan de hoofdsom x valutawaarde
  • Invoerrechten dienen vooraf te worden betaald indien er geen uitstel van betaling is (volgens de douane, ongeacht de Incoterm).
  • BTW dient vooraf te worden betaald indien er geen uitgestelde BTW van toepassing is (volgens de douane, ongeacht de Incoterm).
  • BTW en/of invoerrechten dienen onmiddellijk te worden betaald, of uitgestelde betaling wat 3% commissie met zich meebrengt: alleen beschikbaar na overleg met de vertegenwoordiger van Vorex Logistics B.V.

Fysieke controles EU

Fysieke controles door de douane worden uitgevoerd in de haven van Vlaardingen, per keer € 175
Eventuele extra kosten, in rekening gebracht door de douane (of een aankomsthaven) aan Vorex Logistics B.V., worden in rekening gebracht bij de importeur

Fysieke controle VK

  • Fysieke controles door de douane in het VK worden afgehandeld op basis van kosteninstructies. Deze kosten worden per keer meegedeeld
  • Eventuele extra kosten, in rekening gebracht door de douane (of een aankomsthaven) aan Vorex Logistics B.V., worden in rekening gebracht bij de opdrachtgever

Fytosanitair

  • Alle producten die onderworpen zijn aan fytosanitaire controles, worden alleen afgehandeld door Vorex Logistics B.V., tenzij schriftelijk bevestigd door Vorex Logistics B.V. en opdrachtgever. Indien Vorex Logistics B.V. een fytosanitaire zending in handen zou hebben, wat niet door de opdrachtgever is gecommuniceerd, resulteert dit in extra kosten voor de opdrachtgever. Alle kosten die Vorex Logistics B.V. maakt door deze miscommunicatie worden per situatie geadviseerd.

Commerciële factuur

De volgende informatie moet worden weergegeven op alle commerciële facturen die worden gebruikt voor import-/exportinvoer, aangezien dit verplichte vereisten zijn van de douane en deze informatie nodig is om de invoer te voltooien.

  • Exporteur EORI-nummer - Importeur EORI-nummer
  • Commodity code(s) (10 cijfers) - Inco Terms (2020)
  • Land van herkomst (per HS-code indien meervoudig)
  • Duidelijke beschrijving van de goederen
  • Aantal pakketten (die op de paklijst kunnen staan, per HS-code indien meervoudig)
  • Bruto- en nettogewicht (die op de paklijst kunnen staan, per HS-code indien meervoudig)

* Voor goederen van EU-oorsprong moet een oorsprongsverklaring in het volgende formaat worden weergegeven:
De exporteur van de producten die onder dit document vallen (exporteursreferentie of REX **) verklaart dat, tenzij anders duidelijk aangegeven, deze producten van (land van herkomst of EU) preferentiële oorsprong zijn. De factuur moet altijd COO als land per HS-code/oorsprong bevatten

* Voor goederen van Britse oorsprong moet een oorsprongsverklaring in het volgende formaat worden weergegeven:
De exporteur van de producten die onder dit document vallen (EORI) verklaart dat, tenzij anders duidelijk aangegeven, deze producten van
Britse preferentiële oorsprong zijn. ** Vanaf € 6.000 is een REX-registratie vereist en moet uw registratienummer zichtbaar zijn (zie: Belastingdienst)

Niet-vrijgave
Als een trailer volgens de vereisten/data wordt geadviseerd en een trailer niet is ingeklaard (dit kan komen door het falen van een gent, of houdt van een haven of douaneautoriteit en/of financiële houdt (BTW/Actualiteit)) Vorex Logistics B.V. brengt € 750 chauffeurskosten in rekening. Alle zendingen moeten vóór 16.00 CET / 15.00 uur VK op de dag van aankomst in de haven worden ingeklaard. Bij groupage worden deze kosten in rekening gebracht bij de opdrachtgever van de specifieke zending die nog niet door de douane is ingeklaard. Hierna geldt ook het onderstaande schema voor demurrage en trailerhuur.

Demurragekosten NL/UK

  • Eerste 3 dagen gratis
  • Dag 4 wordt in rekening gebracht tegen € 50
  • Elke extra dag +€ 30 wordt toegevoegd
    Bovenstaande resulteert in dag 5 € 80, dag 6 € 110, dag 7 € 140 enzovoort
  • Bovenstaande omvat ook weekenden en begint op de dag van aankomst op de terminal!

Trailerhuur NL/UK
Volle trailers

  • Trailerhuur start de dag na de overeengekomen leverdatum
  • Elke dag wordt in rekening gebracht als € 50 per dag
  • Deze kosten zijn ook van toepassing op weekenddagen en feestdagen

Groupagetrailers

  • Eerste 3 dagen gratis trailerhuur
  • Vanaf dag 4 brengen wij € 50 per dag in rekening
  • Deze kosten zijn ook van toepassing op weekenddagen en feestdagen

Verpakking
Lading die in zwarte folie is verzegeld, wordt niet geaccepteerd en kan worden geweigerd. De afzender is verantwoordelijk voor het goed verpakken van de goederen voor weg-, zee- en spoorvervoer. Terugname van de verpakking wordt alleen uitgevoerd na ontvangst van een expliciete schriftelijke opdracht van de aannemer die ook verantwoordelijk is voor de kosten.

Verzekering
All-risk transportverzekeringen worden alleen op schriftelijk verzoek verstrekt.
Uitzondering: Hoogwaardige lading moet worden verzekerd met een all-riskverzekering. Een dergelijke verzekering wordt verstrekt door Vorex Logistics B.V. wanneer deze niet in het bezit is van de opdrachtgever. De kosten hiervoor bedragen 1,5 ‰ op basis van de werkelijke waarde van de lading.

Hout (ISPM15)
Alle houten verpakkingsmaterialen, zoals pallets en kratten, moeten voldoen aan de internationale ISPM 15-norm voor landen buiten de EU, waaronder nu ook het VK. De ISPM 15-norm betekent dat het hout zodanig is behandeld dat eventuele schadelijke organismen zijn gedood door bijvoorbeeld hittebehandeling. Het gebruik van houten verpakkingsmaterialen kan worden gecontroleerd door de gezondheidsautoriteiten en de frequentie van de controles is gebaseerd op een risicoanalyse buiten onze controle.

CO2/ETS/CBAM
Aankomende nieuwe regelgeving zal Vorex Logistics B.V. dwingen om nieuwe toeslagen te implementeren om te voldoen aan de CO2-, ETS- en CBAM-regelgeving. Tenzij anders vermeld, worden deze kosten in het basistarief opgenomen. Wij behouden ons het recht voor om dit indien nodig te herzien.

Disclaimer:
CBAM: deze procedure is uitsluitend de verantwoordelijkheid van de importeur, wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor het verstrekken van deze informatie.
CO2: levering van rapport over CO2 wordt in rekening gebracht. Bespreek de optie met uw salesvertegenwoordiger.

Betalingsvoorwaarden
Binnen 30 dagen netto na factuurdatum. Afwijkingen dienen binnen 8 dagen na ontvangst van de factuur te worden gemeld op admin@vorex.nl

Acceptatie
Acceptatie van onze offertes en/of tarieven houdt in dat alle algemene voorwaarden zijn geaccepteerd en worden uitgevoerd.

Beschermingsclausule
Indien de kosten stijgen door omstandigheden buiten onze controle, behouden wij ons het recht voor om de genoemde tarieven op elk gewenst moment te wijzigen.

Vorex Logistics B.V. is niet aansprakelijk voor vertragingen in leveringen veroorzaakt door stakingen, bedrijfsstapel, derden of andere vertragingen die kunnen worden geclassificeerd als "overmacht". Dit omvat ook vertragingen als gevolg van douaneproblemen.

Vorex Logistics B.V. treedt op als expediteur (niet als vervoerder of in een andere hoedanigheid), tenzij uitdrukkelijk anders schriftelijk is overeengekomen!

Ontdek ook onze:

Nederlandse Expeditievoorwaarden (Engels)

Nederlandse Opslagvoorwaarden (Engels)

Rabobank – Dordrecht : 161044840 KvK: 24128624
Iban: NL08RABO0161044840 BTW: NL003775409B01
BIC / Swift code: RABONL2U

Tenzij hieronder anders is bepaald, zijn op al onze werkzaamheden van toepassing de Nederlandse Expeditievoorwaarden, laatste versie, inclusief de arbitrageclausule, zoals gedeponeerd door FENEX ter griffie(s) bij de Arrondissementsrechtbank(en) te Amsterdam (Rotterdam, Breda en Arnhem). Op alle opdrachten die uitsluitend betrekking hebben op de opslag van zaken, zijn van toepassing de Nederlandse Opslagvoorwaarden, laatste versie, inclusief de arbitrageclausule, zoals gedeponeerd door FENEX ter griffie van de Arrondissementsrechtbank te Rotterdam. Niettegenstaande de arbitrageclausules in de bovengenoemde Voorwaarden, dienen onbetwiste geldvorderingen te worden voorgelegd aan de bevoegde rechtbank te Rotterdam. Het Nederlands recht is van toepassing. Alle bovengenoemde voorwaarden worden op verzoek verstrekt.